Pinsetur 2018

Pinsetur til Onarheim

IMG 5100IMG 5104

IMG 5113IMG 5115

Om lag 15 båtar fann vegen til Onarhamn i Pinsen, med mannskap i alle aldre, og til og med 3 hundar var med, kanskje om lag 40 i alt.

Nokon hadde overnatting på vegen, og ankom på Pinseaftan, medan andre hadde fortøyd i det flotte anlegget til Alsaker på fredagen, og hadde allerede vore både ein og fleire gonger på Blåbærhaugen.

Lite fisk å hente i sjødn , men ei flott rødspette og ei lita lange hamna i suppa som Mia mekka på gassbluss på søndagen. Og det vart med den som med spikersuppa, kjempegod suppe. Om kvelden samling rundt suppegryta, og i partyteltet på kaien gjekk drøset, og det var til og med tilløp til danseaktivitet. Etterpå søkte folk saman i båtane , og underteikna havna i båten til Kjell, som drog i gang ei trivelig sangstund med gitaren. Været var det best tenkelige, og mandagen hadde værgudane bestemt seg for ein heilt spesiell overraskelse , med seglvind frå kai til kai, medstraums gjennom Lukksund i ein eventyrseglas. Det passa godt for underteikna som har svikt på dynamoen. Ei eventyrhelg for store og små! Takk til initiativtakar Reidar!

Per Aga (Referent)

Pinsetur

Hei båtfolk.

Vi tar opp igjen tradisjonen med Pinsetur til Ivarsøy (Fitjar).

Alle er velkomne

Bli med !

Litt praktisk info :

Vi møtes på Ivarsøy i løpet av pinsen. (2-5 Juni)

Noen drar ned allerede torsdag og noen kommer først søndag.

Planen er å gå på tur på øyen, fiske og bare ha det kjekt i lag.

Med litt fiskelykke så lager vi noe som ligner på «Arnes felles fiskesuppe» søndagen

Noen tar med krabbekoker (til suppen), noen garn, noen litt ved, ta meg en gitar hvis du har, muligens et sanghefte og kanskje en presenning...

Det kan være lurt å ta med litt fiskesuppeingredienser, ta med til deg sjøl og dine så blander vi alt.

Veldig kjekt med en sms til Nissen, 99645823 når dere bestemt  dere for å bli med, men ikke nødvendig.

Velkommen !

Nissen

Greit å vite! Nr. 0.

I mars 2017 runder Os Seilforening 35 år!!

Foreningen ble stiftet i mars 1982. Mange husker harde dugnadsøkter og mye arbeide. Men kanskje mest av alt - en trivelig tid med høyt engasjement og et flott sosialt miljø!

Mange av de som stiftet foreningen er fortsatt aktive regatta seilere.

Ved noen av de faste tirsdags regattaene som foreningen arrangerte i 2016, deltok seilbåter hvor flertallet av mannskapet var over 70 år! Dette skal være stolt over! Det forteller om et godt miljø. Men også at seiling er en aktivitet man kan ha glede av uansett alder! La oss håpe at vi får flere aktive pensjonister i 2017!

I løpet av 35 år er det mange ting som har endret seg i Norge. Os Seilforening møter stadig nye ulike krav som styret må forholde til. Dette gjelder alt fra helse, miljø og sikkerhet, miljøvern, økonomisk styring. Og ikke minst til informasjon, kvalitetssikring og dokumentasjon i alle ledd.

Dette er selvsagt positivt. Men det innebærer også endel utfordringer for Os Seilforening.

Styret har benyttet den mørke årstiden til å gå igjennom status på en rekke områder. Målet med denne gjennomgangen har vært å sikre at Os Seilforening drives i tråd med de mange krav som idag settes til et idrettslag.

Styret har erfart et behov for at medlemmene får bedre informasjon om alle forhold som gjelder Os Seilforening. I tidligere tider ble «Kvernavikposten» distribuert på papirformat til alle medlemmer. Men idag har hjemmeside og sms overtatt som de viktigste måtene å informere på. Det er ikke alle som har anledning til å følge med på hjemmesiden hver dag. Styret vil derfor forsøke å varsle via sms når viktig informasjon legges ut på hjemmesiden til Os Seilforening. Da vet man at det kan være lurt å se innom www.os-seilforening og få med seg litt nyttig informasjon!

Fremover vil det bli lagt ut endel «Greit å vite» informasjon på Hjemmesiden til Os Seilforening. Dette vil være knyttet direkte til ditt medlemskap i Os Seilforening. Vi gjør dette for at alle medlemmer skal ha mulighet for å sette seg inn i viktige forhold som gjelder Os Seilforening. På den måten håper styret at alle skal få ta del og bli involvert i arbeidet med å sikre at Os Seilforening om nye 35 år kan feire sitt 70 års jubileum!

Med dette ønsker styret alle medlemmer en riktig god jul og et godt nytt år!

Kåre Perry Solibakke har gått bort.

Vi fikk i dag den triste meldingen at Kåre Perry Solibakke har måtte gi tapt for kreften og døde natt til fredag.

Vi har da mistet en dyktig seiler, konkurrent og en kjær seilervenn.

Han har vert en inspirasjonskilde og mentor for seiler miljøet i Os Seilforening og i hele Hordaland og vil bli dypt savnet.

Tankene våre nå går til familien.

Vi lyser fred over Kåre Perry sitt minne.

Vi samles i Kvernavika til 1 min stillhet og ettertanke før vi seiler på tirsdag 20. sept. kl. 17:00.

Oppfrisket startlinje

malestartlinje

Startlinje !

Ikke fordi vi blir eldre og ser dårligere, eller noe slikt, men bare fordi det begynner bli høst å mørkt, fant Nissen Maddis og Adrian ut at søndag 19 aug er en fin dag å kjøre Kvernavika 1 ut i Strøneosen og male litt. To bokser med flouriserende farge fra Biltema og litt hvit husmaling fra Terje seinere så blev det sånn noenlunde. Neste gang skal vi lage to nye 2m lange 2”x 4” til strøno siden. Der er rustfrie klemmer, så med en 13mm nøkkel og 8mm drill er det fort gjort å skifte. På Røttingesio satte Kåre Perry og “noen” opp plastrør for 30 år siden, dei står nok i 30 år til.(!!) Neste gang skal vi male flouriserende der vi nå malt hvitt, da blir det bra da. Eller så robber vi garagen til Hermod for reflekterende tape en mørk natt...

Fin tur var det i vår flotte natur.

Hilsen Nissen, Maddis og Adrian

Underkategorier